Listopadowe obwieszczenie resortu pracy wyznacza parametry, które posłużą do obliczania składek ZUS dla przedsiębiorców w 2027 roku. Prognozowane przeciętne wynagrodzenie ma wynieść 10 033 zł, co przekłada się na wyższą minimalną podstawę składek społecznych dla firm rozliczających pełny ZUS.
Najważniejsze
- Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej ogłosiło, że prognozowane przeciętne wynagrodzenie na 2027 rok wynosi 10 033 zł, wpływając na wysokość składek ZUS.
- Dla firm niekorzystających z ulg podstawa wymiaru składek społecznych w 2027 roku wyniesie 6 019,80 zł, a miesięczne składki społeczne sięgną 1 904,66 zł.
- Nowe firmy korzystające z preferencyjnych składek zapłacą w 2027 roku miesięcznie 469,85 zł, przy podstawie wymiaru 1 485,00 zł.
Nowe stawki i podstawa na 2027 rok
Jak podał PIT.pl, powołując się na Monitor Polski, 4 listopada opublikowano obwieszczenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej dotyczące kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w 2027 roku. W dokumencie wskazano, że prognozowane przeciętne wynagrodzenie wynosi 10 033 zł, a ta wartość służy do ustalenia wysokości składek ZUS społecznych dla przedsiębiorców.Dla firm, które nie korzystają z obniżonych składek, podstawa wymiaru składek społecznych w 2027 roku będzie nie niższa niż 6 019,80 zł, czyli 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Oznacza to miesięczne składki społeczne na poziomie 1 904,66 zł, w tym 1 175,06 zł składki emerytalnej, 481,58 zł rentowej, 147,49 zł chorobowej, 100,53 zł wypadkowej oraz 147,49 zł na Fundusz Pracy.
Dla nowych firm korzystających z preferencyjnych składek podstawą wymiaru pozostaje 30% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku, wskazanego na poziomie 4 950 zł. W efekcie podstawa dla tej grupy wynosi 1 485,00 zł, a suma miesięcznych składek społecznych sięga 469,85 zł, z czego 289,87 zł przypada na składkę emerytalną, 118,80 zł na rentową, 36,38 zł na chorobową i 24,80 zł na wypadkową.
Wpływ na przedsiębiorców i rozliczenia
Nowe wartości mają znaczenie dla szerokiej grupy osób prowadzących działalność gospodarczą, ponieważ wyznaczają minimalny poziom obciążeń społecznych w całym okresie od stycznia do grudnia 2027 roku. Dotyczy to zarówno przedsiębiorców opłacających pełny ZUS, jak i nowych firm korzystających z preferencji.Jednocześnie przedsiębiorcy nadal będą samodzielnie ustalać łączną wysokość swoich składek. Wynika to z faktu, że składka zdrowotna pozostaje zależna od osiąganego dochodu oraz od formy opodatkowania działalności gospodarczej, więc nie została określona jedną stałą kwotą w tym obwieszczeniu.
W naszej wcześniejszej publikacji o zapowiadanej na 13 października 2026 roku ustawie opisaliśmy planowane zmiany w przepisach pracowniczych oraz rozwiązania podatkowe, które mogą wpłynąć na warunki prowadzenia firm. Zwracaliśmy uwagę, że kluczowe dla przedsiębiorców mogą być ulgi podatkowe i ich potencjalny wpływ na koszty działalności oraz rynek pracy, a ostateczne skutki będą zależeć od szczegółów projektu.